MARATHON

— hardloopwedstrijd met een afstand van 42,195 kilometer. Een halve marathon is goed voor 21,097 kilometer.

TRIATLON

— multi-sport uit meerdere onderdelen. Er zijn verschillende vormen, afhankelijk van het seizoen. Je hebt hardlopen – fietsen – hardlopen (duatlon) in het voorjaar en in het najaar. Tijdens de zomermaanden is de combinatie zwemmen-fietsen-hardlopen het meest gezien.

Lopen

Wielrennen

 zwemmen

Triatlon

Bart vertelt

Of je nu traint om die 5 km te lopen of om die marathon tot een goed eind te brengen: de weg die je aflegt, is altijd dezelfde. Geef jouw lichaam de tijd om een opstartende of extra belasting gewoon te worden.

Loopvormen: joggen – oriëntatielopen – hardlopen – sprinten – marathon

Alles verandert, en zeker het wielrennen en de aanpak ervan evolueren snel. Het kan leuk zijn om zomaar even enkele kilometers te fietsen, maar het is niet meer van deze tijd. Structuur, de juiste prikkels op het juiste moment gecombineerd met voldoende rust vormen vandaag de rode draad. Enkel op die manier kan je ten volle genieten van het bereiken van jouw doelstelling.

 

Vormen van wielrennen: wegwielrennen – baanwielrennen – BMX – mountainbiken – veldrijden

Ook als je traint voor een triatlon, vormen structuur en kwaliteit de fundamenten van een correct trainingsschema. Een goede voorbereiding zorgt er namelijk voor dat jouw wedstrijd een topmoment wordt. En onthou: de trainingen zijn vaak zwaarder dan de wedstrijd zelf.

Marathon

“Het lopen van een marathon is een doelstelling die tot de verbeelding spreekt. Als personal trainer juich ik dit alleen maar toe. Maar een marathon is niet voor iedereen weg gelegd. Het is belangrijk om voor aanvang elementen als gewicht, sportgeschiedenis, constitutie, … onder de loep te nemen. Als deze screening achter de rug is, is het aan jou een beslissing te nemen. Het belangrijkste is om jezelf voldoende tijd te gunnen, afhankelijk van jouw kunnen. Plan in functie daarvan en hou er rekening mee dat een voorbereiding van drie jaar niet onmiddellijk een bizar idee is. Ga je er volledig voor? Dan is een goede personal coach die je correct begeleidt een goed begin!”

Triatlon

“Als atleet vind ik dit de mooiste sport die er is. OK, het is een mentale beproeving die je op de dag van de wedstrijd alleen ondergaat, maar je zal nog nooit zo’n adrenalinestoot gehad hebben. De mentale boost is ongelooflijk. Heb je de mogelijkheden en heb je er zin in? Dan moet je deze uitdaging aangaan. Maar denk goed na over de impact dat het teweeg zal brengen op jouw situatie. Doe jouw research, praat met mensen die er al een marathon of triatlon hebben op zitten. Laat al het positieve je niet verblinden en sta ook open voor de valkuilen. Zie je het zitten? Top! Het is de investering in jouw persoon zeker waard. Laat je ook hier begeleiden door een personal trainer.”

Eén doel één weg!

Coach Bart - Bart De Temmerman - Driekoningenplein 1 - 9820 Merelbeke (Gent - Oost-Vlaanderen) België - T+32 475 72 46 84 - info@coachbart.be
(Plan je route via Google Maps) - © 2018, Alle rechten voorbehouden